A Renault F1 a Renault autógyár Formula–1-es versenycsapata. A Renault már hosszú ideje jelen van a motorsportban, Szisz Ferenc egy Renault-val nyerte meg az első Francia Nagydíjat, amelyet sokan a Grand Prix-versenyzés születésének tekintik. A Renault konstruktőrként és motorszállítóként egyaránt részt vett több megszakítással a Formula–1-ben, a '70-es évek vége óta. A Renault vezette a turbómotort a Formula–1-be, amelyet már 1977-es debütálásukkor, a Brit Nagydíjon alkalmaztak, az RS01-ben. Számos világbajnoki címet értek el motorszállítóként (szívómotor) a Williams és a Benetton csapattal a '90-es években. Konstruktőrként 2002-ben tértek vissza, Benetton csapat felvásárlásával. 2005-ben és 2006-ban az egyéni és a konstruktőri címet is megszerezték Fernando Alonsóval. A csapat székhelye Enstone-ban, az Egyesült Királyságban van, ahol a kasztnikat tervezik és építik. A motorokat a párizs környéki Viry-Châtillon-ban készítik.
Bemutatkozása csapatként
A Renault 1977-ben debütált a Brit Nagydíjon csapatként a Formula–1-ben. Turbómotorokkal léptek színre, ami akkoriban nagy újdonság volt, később azonban általánossá vált. Az évad öt vesenyén egyetlen versenyzőjük, Jean-Pierre Jabouille négyszer kiesett, egyszer nem kvalifikálta magát.
Alain Prost Renaultja
Egy évvel később azonban, az Amerikai Nagydíjon már megszerezte első pontjait. 1979-ben Jabouille mellett René ArnouxDijonban, a hazai Francia Nagydíjon a Renault első győzelmét ünnepelte.
A McLarenhez átigazolt Alain Prost érkezése 1981-ben nagy lendületet adott a csapatnak. A két évben a Renault a konstruktőri világbajnokságban mind a kétszer harmadik, Prost második lett.
Miután Prost visszament a McLarenhez, a csapatot folyamatos gyengülés jellemezte. Két pilótája, Derek Warwick és Patrick Tambay1984-ben és 1985-ben alig néhány dobogós helyet szerzett. 1985 végén a Renault mint csapat, visszavonult a Formula-1-ből.
A Renault, mint motorbeszállító
A Renault1983 óta szállít be motorokat a Formula–1-be. Kezdetben a Lotusnak szállított, egy évvel később a Ligier is ezeket a motorokat alkalmazta autóiban. A háromszoros világbajnok Ayrton Senna az 1985-ös Portugál Nagydíjon az első győzelme mellett a Renault motorok első dobogós helyét szerezte meg. 1985-ben a franciák, miután csapatuk visszavonult, csak a motorokra koncentráltak. 1986-ban a Tyrell csapat is Renault partnere lett.
1986-ban, négy év után egy időre visszavonult a motorgyártástól. 1989-ben újra visszatért, és ezúttal a Williamsnek szállította az erőforrásokat. A Williams 1992-ben, 1993-ban és 1995-től1997-ig megnyerte az egyéni és a konstruktőri világbajnokságokat is. A Williams mellett a Ligiernek is partnere volt 1992 és 1994 között, és a Benettonnak1995-től1997-ig. 2007 óta motort szállít a Red Bull Racingnek.
Végül ismét visszavonult a Formula–1-ből.
Visszatérése csapatként
Fernando Alonso a 2006-os Kanadai Nagydíjon
Motorbeszállításának vége után a Renault csapatként tért vissza a sportágba. 2001-ben felvásárolták a Benettont, ameynek egykori csapatfőnöke, Flavio Briatore2002-ben a Renault F1 Team vezetője lett. A két versenyző Jenson Button és Jarno Trulli lett. A tesztpilótai állást Fernando Alonso töltötte be. Miután 2003-ban Buttont elbocsátották (amit akkoriban sokan bíráltak), Alonsót ültették be helyére. Alonso 2003-as magyarországi és Trulli 2004-es monacói győzelme után a Renault megnyerte a 2005-ös konstruktőri vb-t, és Fernando Alonso lett a világbajnok. Ekkor azonban már Alonso csapattársa Giancarlo Fisichella volt. 2006-ban szintén világbajnok lett a csapat ismét Fernandóval, aki az év vége felé szoros csatát vívott a hétszeres világbajnok Michael Schumacherrel.
2007-ben Alonso elhagyta a csapatot, mely visszaesett a McLaren, a Ferrari és a BMW Sauber után a középmezőnybe. Alonso helyére Heikki Kovalainen, a csapat korábbi tesztpilótája érkezett. Kovalainen és a csapat legjobb eredménye az esős Japán Nagydíjon elért ezüstérem volt. A 2007-es évet a csapat a McLaren kizárása után végül harmadik helyen fejezte be, 51 ponttal.
2008-ra Fernando Alonso visszatért a francia csapathoz, a kétszeres világbajnok ezúttal is egy újoncot kapott csapattársul, a háromszoros világbajnok Nelson Piquet fiát, Nelshino Piquet-t. Az első futamon Piquet kiesett, Alonso pedig szerencsés körülmények között 4. lett. Malajziában Alonso 8., míg Piquet 11. lett. A Bahreini Nagydíjon egyikük sem szerzett pontot. Piquet ezúttal váltóhiba miatt esett ki, csapattársa pedig a Lewis Hamiltonnal történt ütközés után csak a 10. helyen zárt.
Alonso egy 2008 előtti teszten a Renault volánjánál
Már az első versenyek után nyilvánvalóvá vált, hogy a csapat 2008-as konstrukciója nem versenyképes az élcsapatokkal, de még a 2007-es teljesítményétől is elmarad. A Bahreini Nagydíjat követő kollektív Formula–1-es teszten számos változtatást hajtottak végre az autón. A motor fölé egy látványosan hátranyúló légterelő elemet építettek, amitől a stabilitás javulását várták. A Spanyol Nagydíjon érezhetően gyorsabbak voltak az autók. Alonso hazai közönség előtt a 2. helyre kvalifikálta magát az időmérő edzésen, ám ehhez kevesebb üzemanyaggal kellett kezdenie a versenyt, mint közvetlen riválisai, ami lehetetlenné tette a helyezés megtartását. A futamon Piquet előbb kicsúszott, majd összeütközött Bourdaisval, Alonso pedig motorhiba miatt adta fel a versenyt. Törökországban, az időmérő edzésen Alonso a 7. helyet szerezte meg. A versenyen Alonso egy helyet javítva, hatodikként ért célba, míg Piquet a 15. helyen hozta be a másik autót. A Monacói Nagydíj időmérő edzésén Alonso ismét tíz hellyel előrébb indulhatott, mint Piquet, akinek egyre bizonytalanabb lett a helye a csapatban. Az esős versenyen Alonso csak a 10. lett, Piquet összetörte az autóját és kiesett. A Kanadai Nagydíjon a Renault mindkét versenyzője pontszerző helyen autózott, Alonso akár dobogós is lehetett volna, de végül mindketten kiestek műszaki hiba miatt.
Piquet Valenciában
Franciaországba, a csapat hazai versenyére új fejlesztésekkel érkezett a Renault. Sikerült megnyerniük a 2. és 3. szabadedzést, és az időmérő edzésen is jól szerepeltek. Alonso Hamilton rajtbüntetése miatt a 3. helyről indulhatott a futamon, de visszacsúszott, amikor a korai első boxkiállása után nagy forgalomba került. Piquet sokáig sikerrel tartotta maga mögött Kovalainent. Alonso nem sokkal a leintés előtt a 7. helyen autózott, amikor az egyik lekörözött Force India-versenyző miatt lecsúszott a versenyívről, és a közvetlenül mögötte autózó csapattársa megelőzte. Piquet először szerzett pontot és végzett Alonso előtt a szezonban. A világbajnokságban a csapat maradt hetedik.[1]Az esős Brit Nagydíjon Alonso 6. lett, Piquet pedig a dobogó közelében végezhetett volna, de hibázott és kiesett a 4. helyről. Németországban Piquet szerencsés boxtaktikával második, Alonso csak a tizenegyedik lett. A Magyar Nagydíjon mindkét versenyzőjük pontot szerzett, Alonso negyedik, Piquet hatodik lett. A konstruktőri versenyben ennek köszönhetően az ötödik helyre jöttek fel. Az Európai Nagydíj nem sikerült túl jól a csapat számára, Alonsót az első körben kiütötte Nakadzsima, Piquet a 11. lett, A Belga Nagydíj is felemásan sikerült a csapat számára, Alonso 4. lett, míg Piquet kiesett. Ez ismétlődött Monzában, ahol az esős futamon Alonso szintén 4. lett, Piquet 10. Szingapúrban a Renault-k csak a 8. sorból rajtolhattak. Alonso első boxkiállásakor Piquet falhoz csapta kocsiját. Kubicát és Rosberget SC-szakasz alatti tankolás miatt, elküldték Stop&Go büntetésre, így a Renault megszerezhette a 2006-os Japán Nagydíj óta első győzelmét, Japánban következett az ismétlés, ezúttal is a körülmények szerencsés összejátszása miatt, de jóval meggyőzőbben Alonso nyert, amit Piquet 4. helye tett értékesebbé. Kínában ismét erős volt a csapat, de Lewis Hamilton megfoghatatlannak bizonyult. Alonso egy ideig bírta a Ferrarik tempóját, de leszakadt, így a 4. lett idén már ötödik alkalommal, míg Piquet neve mellé 1 pontot írtak fel. Interlagosban a rajt előtt egy kis eső szerepelt közjátékként. A felszáradó pályán Alonso viszonylag hamar kiment száraz pályás gumikért, aminek egy 2. hely lett az ára, amit a leintésig megtartott. Piquet hazai versenye 2 kanyar erejéig tartott.
Forrás: wikipédia |