A Forma-1-es csapat igazgatása mellett több üzleti érdekeltsége van, de az olasz a versenysorozat kereskedelmi jogainak birtokosával, Bernie Ecclestone-nal együtt emellett a brit Queens Park Rangers labdarúgócsapat tulajdonosa is egyben.
A kezdetek, és a Luciano Benettonnal való kapcsolat
Briatore 1950. április 12-én született Olaszországban Verzuelo városában, szülei általános iskolai tanárok voltak. Iskolái elvégzése után az olasz síoktatóként, illetve étteremvezetőként dolgozott.
A hetvenes években Cuneóban élt, amely nem messze található szülővárosától, és Attilio Dutto üzletember asszisztense lett, aki a Paramatti Vernici nevű cég tulajdonosa volt. Duttót azonban 1979. március 21-én megölték, autójában a Vörös Brigád helyezett el bombát. Briatore ezt követően Milánóba költözött, és az olasz értéktőzsdén vállalt munkát, ez idő alatt találkozott a Benetton ruházati cég vezetőjével, Luciano Benettonnal, akivel jó barátok, később pedig üzleti partnerek lettek.
Amikor a Paramatti csődbe ment, az olaszt is belekeverték az ügybe, és csalás miatt Bergamóban négy, Milánóban pedig hat hónap börtönbüntetésre ítélték. Mivel nem akart bevonulni, a Virgin-szigetekre "menekült", ahonnan azonban továbbra is szorosan tartotta a kapcsolatot Benettonnal, és a szigeten üzletet is nyitott. Amikor Benetton az Egyesült Államokban megnyitotta első öt üzletét 1979-ben, Briatorét bízta meg az amerikai üzletág vezetésével. Tíz évvel később az olasz cégnek már nyolcszáz boltja volt a tengerentúlon, így Briatore is egyre gazdagabb lett. Mivel azonban a Benetton üzletek már egymással versenyeztek, az anyacég kétszázra redukálta a számukat az Egyesült Államokban, Briatore pedig új üzleti lehetőség után nézett.
Briatore és a Forma-1
Briatore először 1988-ban vett részt Forma-1-es futamon, akkor az Ausztrál Nagydíjra látogatott el. Luciano Benettonnak ekkor már megvolt csapata a versenysorozatban Benetton Formula Ltd. néven (a korábbi Toleman istállót vette át), amelynek kereskedelmi igazgatójává nevezte ki az olaszt. Majd amikor nem sokkal később kirúgták a csapatfőnököt, Briatore vette át a gárda vezetését, és igazán versenyképes istállót varázsolt a Benettonból.
Briatore felvette, majd gyorsan ki is rúgta John Barnard mérnököt, akinek utódja Tom Walkinshaw lett. Walkinshaw-nak csapatmenedzserként legnagyobb érdeme az volt, hogy 1991-ben a Jordannél bemutatkozó Michael Schumachert a csapathoz csábította. A The Times szerint Briatore viszont tudhatta, hogy Schumacher a legjobb lehet, ugyanis a csapatot a német köré építette fel és a pilóta 1994-ben, Ayrton Senna tragikus halálát követően le is győzte a Williams másik versenyzőjét, Damon Hillt a világbajnoki címért folytatott küzdelemben. Egy évvel később ugyancsak Schumacher nyert, ekkor már a konstruktőri bajnoki trófea is a Benettonhoz került.
Briatore a teljes csapat irányítását is elvállalta, ám amikor Schumacher és a technikai személyzet kulcsfigurái a Ferrarihoz távoztak 1996-ban, az istálló visszacsúszott a középmezőnybe. Az olasz ugyanebben az évben részesedést vásárolt a Minardi csapatban is, de mivel nem úgy tudta volna eladni azt a British American Tobacco cégnek, ahogyan remélte, továbbpasszolta társtulajdonos-társainak, Giancarlo Minardinak és Gabriele Ruminek. A Benetton 1997-ben kirúgta Briatorét, és a helyére David Richardsot ültette, így 1998. és 2000. között az olasz, Renault-motorokat adott el különböző csapatoknak, illetve létrehozta a Supertec Sportot, amely a Benettonnak és még további három gárdának szállított erőforrásokat.
Briatore és a Renault F1
2000-ben a Renault bejelentette, hogy visszatér a Forma-1-be, mert megvásárolta a Benettont, hogy gyári alakulatot faraghasson belőle. Briatore ügyvezető igazgatóként és csapatfőnökként tért vissza korábbi munkahelyére. Az istálló 2001-ben Benetton-Renault-ként szerepelt a sorozatban, majd 2002-től teljesen gyári csapatként, Renault F1 néven vesz részt a királykategóriában.
Briatore 1999-ben találkozott a tinédzser Fernando Alonsóval, akinek elvállalta menedzselését, és helyet biztosított neki 2001-ben a Minardinál, majd a spanyol 2002-ben a Renault tesztpilótája lett. Egy esztendővel később Briatore megvált Jenson Buttontól, és Alonsónak adott versenyzői lehetőséget. Akkoriban sokan felhördültek az olasz döntésén, ám ő csak annyit mondott, majd az idő eldönti, tévedett-e. A spanyol aztán 2005-ben és 2006-ban is világbajnoki címet szerzett, a Renault pedig a konstruktőrök között lett bajnok. A francia istálló és Alonso pedig annak ellenére lett első 2006-ban is, hogy a spanyol 2005. végén bejelentette, 2007-től a McLaren versenyzője lesz. Amikor kiderült, hogy az olasz az addigi tesztversenyzővel, Heikki Kovalainennel helyettesíti a távozó világbajnokot, annyit mondott, reméli, megtalálta Alonso helyettesét.
A Renault Forma-1-es csapatának új elnöke, Alain Dassas 2006. áprilisában kijelentette, mindent megtesz annak érdekében, hogy megtartsa Briatorét, aki végül 2006. szeptemberében a 2007-es és 2008-as szezonra szóló szerződést írt alá a francia alakulattal. 2007. végén pedig az is eldőlt, hogy Alonso visszatér volt csapatához, így újra összeáll az "álompár".
Briatore a Forma-1-en kívül is számos üzleti érdekeltségre tett szert, amelyek közül sok a divattal kapcsolatos. 1998-ban megalkotta a Billionaire márkát, de egy klubja is van Szardínia szigetén, amelynek ugyancsak ez a neve. Ezen kívül 2004-ben Londonban nyitott egy éttermet, és a Pierrel nevű gyógyszerészeti cég is a tulajdonában van, de Briatore irányítása alatt működik egy toszkánai klub és egy kenyai hotel is.
2007. szeptember 1-jén hivatalosan is a tulajdonába került az angol Queens Park Rangers labdarúgó klub, amelyre a Forma-1 kereskedelmi jogainak birtokosával, Bernie Ecclestone-nal tettek közösen ajánlatot. Ugyanezen év decemberében a két üzletember meggyőzte a világ ötödik leggazdagabb emberét, Lakshi Mittalt, hogy legyen társtulajdonosa a csapatnak, aki végül 20 százalékot szerzett meg a klubból.
Briatore magánélete
Briatore viharos szerelmi életével is felhívta magára a bulvársajtó figyelmét, kapcsolatának alakulása a szupermodell Naomi Campbellel gyakran szerepelt a címlapokon. Utóbbin kívül több szépséget is sikerült meghódítania az olasznak, így barátnője volt többek közt Adriana Volpe és Heidi Klum is, utóbbi gyermeket is szült Briatorénak. A 2004-ben született Helene, Briatore egyetlen gyereke, de Klum állítása szerint a férfi nem veszi ki a részét a kislány neveléséből.
Mostani szerelme ugyancsak egy modell, Elisabetta Gregoracit állítólag már el is jegyezte az olasz, és ha hinni lehet a hölgynek, akkor 2008. májusában szentesítik is kapcsolatukat.
ADATLAP:
Név: Flavio Briatore
Születési hely és idő: Verzuelo, Olaszország, 1950. április 12.
Jelenlegi csapat: Renault F1
Egyéni világbajnoki cím: 1994. (Michael Schumacher, Benetton), 1995. (Michael Schumacher, Benetton), 2005. Fernando Alonso (Renault), 2006. (Renault)
Konstruktőri világbajnoki cím: 1995. (Benetton), 2005. (Renault), 2006. (Renault)
|